Sådan vælger du de rigtige affiliate-samarbejder

Der findes utallige eksempler på, hvordan affiliate-marketing har hjulpet virksomheder med flere kunder i butikken, en markant større omsætning og sorte tal på bundlinjen. Overvejer du at supplere din markedsføringsstrategi med affiliate-marketing, er det dog vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser om, hvem du ønsker at samarbejde med. Mange vælger at benytte bureauer, der selv udvælger bloggere og andre influencers, hvilket kan være en god idé, men ønsker du at springe mellemmanden over, har vi i denne artikel samlet en række råd til, hvordan du finder og vælger dine affiliate-samarbejder.

Relevans er nøgleordet i relation til konverteringer

Lad os slå det fast med syvtommersøm – når du går i markedet for at finde kandidater til din affiliate-strategi, er det vigtigt, at du altid har øje for relevansen. Du bør være yderst selektiv i dit valg af samarbejdspartnere – det nytter eksempelvis ikke noget, at en blog kan sende masser af trafik i din retning, hvis de besøgende ingen interesse har for din forretning og produkt.

Sælger du babytøj, er det oplagt at samarbejde med livsstil- eller forældreblogs, hvis læsere har en naturlig interesse for din webshop. Omvendt er det knap så god en idé at alliere sig med et golfsite. Trafikken er ikke så relevant, hvilket betyder, at du i bedste fald har spildt din tid, og i værste fald ender du med at smide penge ud af vinduet. Forsøger du at lande de helt store fisk med tusindvis (eller sågar millioner) af daglige besøgende, skal du desuden også selv sørge for at være forberedt – det er nemlig ikke sikkert, at din hostingløsning kan håndtere trafikken. Find hosting, der passer til dine ambitioner her.

Overvej nøje betalingsformen

En ting er selve platformen, du samarbejder med – en anden ting er betalingsvilkårene, du skriver under på. Cost per click, conversions eller trafikbaseret betaling er blot et lille udsnit af de forskellige betalingsstrukturer, der frit kan aftales mellem sælger og affiliate. Det er uhyre vigtigt, at du nøje overvejer, hvornår du ønsker at betale din samarbejdspartner. Det er typisk dyrere, hvis betalingen forudsætter en konvertering, men på den anden side er du på denne måde sikker på, at du ikke ender med at betale i dyre domme for trafik med ingen eller meget få konverteringer.

Størrelsen på provisionen er naturligvis også til forhandling. Jo større sandsynligheden er for, at en affiliate kan skaffe dig relevant trafik, des højere provision er du alt andet lige nødsaget til at tilbyde. Provisionen kan variere fra få procent og helt op til 50 % – dette afhænger naturligvis også af avancen på produkterne. Vær omhyggelig i dit valg af betalingstype, og undgå en fejlinvestering, eller at dit budget skrider, hvis kampagnen tager fart.

Trafik, dvæletid og andre stats

Afslutningsvist bør du altid bede potentielle samarbejdspartnere om at dokumentere deres hjemmesides stats, herunder alt fra organisk trafik til dvæletid. På denne måde får du en indsigt i, hvad du med rette kan forvente af et eventuelt samarbejde. Tag ikke altid affiliatens ord for gode varer – bed evt. om adgang til vedkommendes Google Analytics-konto, så du ved selvsyn kan se, hvad der er op og ned.

Du kan læse mere om affiliate-marketing og andre typer markedsføring på YouthToBusiness.dk.

Ingen kommentarer.

Skriv et svar